آموزش‌های برتر برای معلمان,دبیران,آموزگاران,دانشجومعلمان,مدرسان,معلمان برتر

آموزش‌های برتر برای معلمان,دبیران,آموزگاران,مدرسان,معلمان برتر

آموزش‌های برتر برای معلمان,دبیران,دبیران,مدرسان,مدرسان,معلمان برتر

گیمیفیکیشن در آموزش

ساخت بازی‌های آموزشی در کمتازیا استودیو

در فیلم زیر به شما نشان خواهم داد که شما با استفاده از نقاط داغ تعاملی (Hotspot) در برنامه کمتازیا می‌توانید سناریوهای آموزشی ساده برای موضوعات متفاوت درسی پیاده‌سازی کنید.

همچنین یاد می‌گیرید که چجوری بازی‌های ساخته شده را به نرم‌افزارهای اندرویدی و ویندوزی تبدیل کنید.

گیمیفیکیشن در آموزش
پخش ویدیو

اگر می‌خواهید در برنامه کمتازیا استودیو به تسلط کامل برسید و همچنین محتوای الکترونیک آموزشی به شکلی حرفه‌ای و اصولی بسازید پیشنهاد می‌کنیم حتما مسترکلاس تولید محتوا را بگذرانید.

شما در این مسترکلاس بر تمام مراحل تولید محتوای آموزشی (پیش‌تولید – تولید – پس‌تولید) مسلط خواهید شد و توانایی تبدیل کتاب‌های درسی به پکیج‌های آموزشی حرفه‌ای را کسب خواهید کرد.

گیمیفیکیشن در آموزش چیست و چگونه می توان از آن استفاده کرد؟

بازی‌سازی کلمه‌ای جذاب است که سال‌هاست در بخش آموزش و یادگیری کاربرد زیادی دارد.  اما واقعاً به چه معناست و چگونه می تواند منجر به بهبود نتایج یادگیری شود؟

در این پست قصد داریم مزایای گیمیفیکیشن در یادگیری را توضیح دهیم و اینکه چگونه معلمان و والدین می توانند از آن برای افزایش تمرکز و دانش دانش‌آموزان استفاده کنند.

گیمیفیکیشن چیست؟

گیمیفیکیشن یا بازی‌وارسازی یعنی استفاده از عناصر بازی در دنیای واقعی و کارهای مهم زندگی تا آن‌ها لذت بخش‌تر و پربازده‌تر شوند. دقیقا به همین دلیل گیمیفیکیشن در آموزش یک موضوع بسیار داغ در فناوری آموزشی (Educational Technology) است. چون به کمک آن انگیزه بیشتری برای یادگیری به وجود می‌آید و نه تنها فرد از آموزش لذت می‌برد بلکه آنچه آموخته عمیق‌تر در ذهنش می‌ماند.

گیمیفیکیشن را می‌توان مجموعه‌ای از فعالیت‌ها و فرآیندها برای حل مسائل با استفاده از ویژگی‌های عناصر بازی نیز تعریف کرد.

در حالی که عناصر معمولی بازی به هیچ وجه جدید نیستند، اما در زمینه‌های غیربازی مانند وب‌سایت‌ها، بازاریابی دیجیتال، نرم‌افزارهای سازمانی و حتی فهرست کارهای مجازی و ابزارهای بهره‌وری به طور فزاینده‌ای رایج شده‌اند.

با این حال، یکی از حوزه‌های بزرگی که گیمیفیکیشن در آن بسیار رایج شده، آموزش است.

گیمیفیکیشن در آموزش

امروزه گیمیفیکیشن به طور فزاینده‌ای در محیط‌های آموزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور خلاصه، «موضوعی سخت را سرگرم‌کننده‌تر می‌کند» و به ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان کمک می‌کند و آن‌ها را بیشتر با موضوع درگیر می‌کند.

نظریه گیمیفیکیشن در آموزش

تئوری گیمیفیکیشن در آموزش این است که یادگیرندگان زمانی که در حال سرگرمی هستند به بهترین شکل ممکن مطالب را یاد می گیرند.  البته آن‌ها زمانی بهتر هم یاد می‌گیرند که اهداف و دستاوردهایی داشته باشند، البته به نحوی که یادگیرنده هنوز آن را سرگرم‌کننده و مفرح بداند.

به دلیل اعتیادآور بودن بازی‌های ویدیویی که کودکان (و بزرگسالان) را مجذوب خود می‌کند و آن‌ها را به دام می‌اندازد، طبیعی است که وقتی این عناصر مبتنی بر بازی در مواد آموزشی به کار می‌روند، شاهد نتایج به مراتب بهتری از روش سنتی باشیم.

گیمیفیکیشن در یادگیری شامل استفاده از عناصر مبتنی بر بازی مانند امتیازدهی، رقابت با همتایان، کار تیمی، امتیاز دادن به جداول برای ایجاد تعامل، کمک به دانش‌آموزان در جذب اطلاعات جدید و آزمایش دانش خود است. 

فناوری در بسیاری از جنبه‌های زندگی روزمره ما نفوذ کرده و بیشتر هم نفوذ خواهد کرد. از جمله تغییر روش زندگی، خرید، کار، بازی، غذا خوردن، ملاقات با افراد و معاشرت.  همچنین مدتهاست که می‌دانیم استفاده از چیزی که همه کودکان عاشق آن هستند یعنی بازی‌ کردن و به کار بردن برخی از ویژگی‌های آن برای پشتیبانی از یادگیری مزایای زیادی می‌تواند داشته باشد.

مزایای گیمیفیکیشن در کلاس درس

مزایای ثابت شده زیادی برای استفاده از گیمیفیکیشن در کلاس درس وجود دارد، مانند:

  • دانش‌آموزان احساس می‌کنند که بر یادگیری خود مالکیت دارند.
  • دانش‌آموزان هنگام شکست احساس آرام‌تری دارند زیرا می‌توانند به سادگی دوباره تلاش کنند.
  • تفریح و سرگرمی بیشتری در کلاس درس تجربه خواهند کرد.
  • دانش‌آموزان ممکن است انگیزه‌ای درونی برای یادگیری بیشتر و عمیق‌تر کشف کنند.
  • دانش‌آموزان اغلب در محیط‌های بازی راحت‌تر هستند، بنابراین فعال‌تر هستند و در برابر اشتباه‌کردن باز هستند.
  • سطح تعامل و تمرکز در بین دانش‌آموزان بیشتر می‌شود.
  • فرصتی است برای فکر کردن خارج از چارچوب و قالب‌های ذهنی ثابت.

آیا گیمیفیکیشن موثر است؟

پژوهش‌های گسترده نشان داده که گیمیفیکیشن هم در محیط‌های آموزشی، هم در محیط‌های آموزش الکترونیکی و هم برای شرکت‌هایی که از آن برای آموزش کارکنان استفاده می‌کنند، بسیار مؤثر است.

اگر پیشنهاد یا ایده‌ای برای پست‌های آموزشی دارید یا اگر سؤالی دارید از طریق لینک زیر درخواست خود را ثبت کنید تا فیلم آموزشی براساس نیاز شما درست کنیم.
تکنیک‌ها و ترفندهای کاربردی دیگر
این آموزش را برای دوستان خود بفرستید

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر، انتقاد و پیشنهاد شما

پیشنهاد یا سؤالی دارید؟

اگه به نظر شما آموزش‌ها عالی نیستند، به ما پیام بدید و بگید که چی‌کار کنیم تا عالی بشیم و حتما خودمون رو بهبود می‌دیم...